Ahoj, můžeš se prosím čtenářům krátce představit?
Ahoj, myslím, že už jsi toho hodně řekla. Pokud budu chtít být malinko patetická tak bych řekla, že v umění i v životě věřím vautenticitu a tvořivost. Jsou to hybné síly osobnosti. Dětem jsou velmi přirozené a je úžasné, když se je podaří rozvíjet, nebo alespoň udržet do dospělosti.
Můžeš rodičům laikům dát pár konkrétních rad, jak podpořit tvořivost a autenticitu mimo školní lavice?
Myslím, že jedna z cest je nechat v denním rozvrhu čas, kdy dítě může rozvíjet své nápady. Poskytnout prostor na to, aby přejalo iniciativu. Nemusí to být z rovna v oblasti výtvarného umění. Stačí reagovat na to, co dítě dělá nebo chce dělat, poskytnout pomůcky (pokud to jen trochu jde). I když tomu třeba sami nerozumíme, nepřipadá nám jeho aktivita užitečná nebo progresivní. Dítě odpovídá na potřeby svého vývoje a zjistí při nich často spoustu věcí. Zároveň získá pocit, že rodič jeho vlastní iniciativu podporuje a to ho samozřejmě motivuje, své nápady uplatňovat nadále i jinde.
Jako neposednou maminku, která s dětmi tráví hodně času mimo domov, mě napadà, zda i návštěva galerie může být dobrým doplňkem pro podporu tvořivosti a autenticity?
Určitě! Většina galerií, nabízí kreativní dílny v rámci aktuálních výstav, které vedou někdy dokonce přímo umělci nebo je zastupují výtvarní pedagogové. Děti (i rodiče ) se mají možnost setkat s autorem také z té aktivní stránky, resp. mají možnost najít si vztah – svůj úhel pohledu na myšlenky, které umělec přináší. Děti samozřejmě přímo tvořivou zkušeností.
Pojem kreativní dílny slyším poprvé, díky. Co je tedy náplní takové kreativní dílny?
Zjednodušeně řečeno, výsledkem kreativní dílny je výrobek. V kontextu galerie by se měl vztahovat k výstavě. Dílny jsou většinou určené menším dětem.
Další variantou jsou galerijní animace, zde nemusí být žádný hmotný produkt, ale důraz je na prožitek a myšlenky výstavy. Samozřejmě existuje ještě spousta dalších forem, jak děti i dospělé v galerii aktivizovat, včetně toho, že někdy jsou v galeriích přímo „dětská zákoutí“, kde jsou připravené podněty a pomůcky k tvoření, je zde tedy možné tvořit spontánně.
Pokud ovšem nic takového ve vaší galerii není, doporučuji aby se rodiče předem informovali například na internetu, aby věděli, na co s dítětem jdou, a mohli vzít případně něco s sebou.
Co když dítě nechce spolupracovat?
Podle mého názoru a zkušeností, dětem se v galerii líbí, jen je potřeba naučit je, ostatně tak, jako v každém pro ně novém prostředí, co se tam dělat dá a co ne.
Nenechat je se nudit, ptát se, co na obrázku vidí, a nechat je mluvit o barvách atp. nebo, jak už jsem zmiňovala – připravit se na takovou návštěvu například blokem a pastelkami, ale nemá cenu nutit, i na zahradě nebo na písku se dají dělat super kreativní věci.
Odkdy je vhodné začít s dětmi navštěvovat galerie?
To zaleží na vás a na dítěti, se kterým se do galerie chystáte. Je jasné, že každý máme limity někde jinde. Také záleží na výstavě.
Pokud se necítíte na to, jít s dítětem na vlastní pěst, doporučuji vyhledat si, kdy a kde je v galerii připravený program nebo prostor pro děti. Další možností je navštívit nějakou interaktivní výstavu pro děti přímo určenou.
Ale žádná stanovená věková hranice samozřejmě neexistuje. Dá se ale předpokládat, že pokud budete chodit často a odmalinka, váš vztah k danému místu bude přirozenější.
Můžeš nám doporučit nějaké galerie?
My jsme Plzeňáci, takže dporuručuji Galerii města Plzně nebo pro Pražáky v Národní galerii. V obou jsou (za normálních okolností) programy pro děti připravené velmi často, v Plzni každý měsíc.V Chebu, kam jezdíme za rodiči, je úžasná stálá expozice. Najdete zde i koutek na tvoření s dětmi. Pokud byste chtěli za hranice ČR, pak úžasný prostor pro děti je samozřejmě například v Tate Modern v Londýně.
Já jen ještě doplním jeden náš tip a tím je Galerie Středočeského kraje v Kutné hoře (GASK), kam se mimo jiné obě s dětmi chystáme už dlouho.
Galerie je totálně baby friendly – disponuje dětským koutkem a vizuálními hernami, ve kterých se pravidelně konají nejrůznější worshopy ušité přímo na míru dětskému návštěvníkovi.
Díky prolézačkám, stavebnicím, skládačkám mohou děti vstoupit do obrazů známých umělců.
Na Mondrianovy abstraktní kompozice z žíněnek se těším i já.
Závěrem – pokud chcete, aby vaše dítka byla veselá, tvořivá a sama sebou, vemte je čas od času do galerie a nebojte, nebude to nuda!
Boženko, děkuji Ti za tvůj čas! Do budoucna přeji spoustu inspirace k další tvorbě a hodně kreativních studentů!